Köpbeslutet – Baserat på förnuft eller känsla?

De allra flesta av oss köper en produkt för att vi känner att vi vill ha den.

Vi köper produkter baserat på vad våra känslor säger till oss, inte vad vårt intellekt säger till oss.

Intellektets uppgift i sammanhanget är att skapa ett alibi och rättfärdiga varför vi behöver produkten i fråga.

Det är därför inte fel att ha med produktegenskaper i det vi skriver för intellektet behöver hitta rimliga ursäkter till varför vi ska få köpa det vi känner att vi vill ha.

Vi köper på grund av vad produktens fördelar ger oss och hur det får oss att känna och sen använder vårt intellekt egenskaperna för att rätt[1]färdiga köpet.

 

Baserar alla sina köpbeslut på känslor?

Du kanske tänker att du är annorlunda?

Att du köper saker baserat på vad ditt intellekt säger, aldrig låter känslorna styra och alltid tar logiska köpbeslut?

Då har du exempelvis aldrig svängt förbi McDonalds och köpt en milkshake bara för att du kände att du blev sugen på en milkshake.

Faktum är att du förmodligen aldrig ens har smakat på en milkshake för ser man på det logiskt och använder sin intelligens så inser man att ingen behöver en milkshake, inte egentligen.

Det finns inget som är vare sig nyttigt eller näringsrikt i en milkshake.

Det finns få av oss som behöver, verkligen behöver, ett par skor eller ett par byxor till.

Dock skulle många verkligen behöva köpa ett gymkort och gå och träna minst tre dagar i veckan.

Jag gissar på att det är fler personer som kommer köpa ytterligare ett par skor eller byxor i år än vad det är som kommer köpa sig ett gymkort.

 Hur kunder tar köpbeslut är viktiga frågor att fundera kring när man skriver webbcopy för e-handel.