Skriva texter för webben

Det är många saker att hålla koll på när man skriver texter för webben.
Läs mer om vad du ska tänka på nedan.

Att skriva texter för webben

 

Att du sökmotoroptimerar dina texter är väldigt (väldigt!) viktigt.

Åtminstone om du vill att Google ska visa upp din hemsida för specifika sökord.

Varför måste du då sökmotoroptimera dina texter? Räcker det inte med att skriva en text som är grammatiskt korrekt och inte innehåller några stavfel?

Nej, tyvärr inte.

En text som är lättläst och lättförståelig för en mänsklig läsare betyder inte nödvändigtvis att den är lätt att förstå för sökmotorn.

Det är därför viktigt att du har koll på vad en text ska innehålla för att Google ska förstå och visa upp den när någon söker efter det du erbjuder.

Misslyckas du med att förklara textens innehåll för sökmotorn kommer du inte få många besökare till din hemsida eftersom Google inte kommer att visa upp den i sökresultatet.

Detta är orsaken till varför webbcopy är så otroligt viktigt för en hemsidas synlighet idag.

 

Vad ska man tänka på gällande texter på webben?

Det finns flera element på sidan du måste ha koll på om du vill att Google ska förstå innehållet.

Att skriva texter med fokus på läsaren är alltid utgångspunkten men du måste även ha rätt information på rätt plats för att Google ska visa upp din sida när någon googlar.

Detta arbete kallas även för SEO eller sökmotoroptimering.

Nedan går vi igenom hur du arbetar med grundläggande SEO på din hemsida.

 

Sidans titel

Det första du måste ha koll på gällande informationen på en specifik sida är att sidans titel ska innehålla sökordet du vill att Google ska visa upp sidan för. Det som står i sidans titel är en stark signal till sökmotorn om vad sidan handlar om.

Varje undersida på din hemsida bör handla om en sak eller ett ämne och varje sida bör därmed innehålla information som på något sätt är kopplat till ett sökord eller sökfras.

Har du inte med detta sökord eller sökfras i sidans titel kommer det bli svårt att få sidan att synas på sökrordet/frasen.

Sidans titel är också viktig för att du ska få besök till din hemsida.

Sidans titel är nämligen det (tillsammmans med metabeskrivningen) som Google visar upp i sökresultatet när man googlar.

Denna sidas titel är ”hur du skriver texter för webben” och så här visar Google visar upp sidan i sökresultatet:

Exempel på text för sidans titel

Som du ser i bilden ovan är sidans titel väldigt viktig, inte bara för sökmotorn, utan även för dina potentiella besökare.

Det som står i sidans titel måste få dem att vilja klicka på din sida i sökresultatet istället för på någon av de andra hemsidorna Google visar upp för samma sökord.

Vill du veta mer om sidans titel kan du klicka här.

 

Sidans huvudrubrik

Textens huvudrubrik är nästa del du måste ha koll på. Precis som med sidans titel ska även huvudrubriken innehålla sökordet du vill att Google ska visa upp sidan för.

Det är också bra om din text endast innehåller en huvudrubrik, det blir tydligast för sökmotorn då.

På samma sätt som en tidningsartikel endast har en huvudrubrik som finns längst upp på sidan bör även en webbsida endast ha en huvudrubrik som finns längst upp på sidan.

 

Det inledande stycket i brödtexten

Ingressen eller det inledande stycket av texten på din hemsida ska innehålla sökordet du vill att sidan ska visas upp för. Sökordet ska komma så tidigt som möjligt i brödtexten.

Här är det viktigt att påpeka att du inte ska ”spamma” din text med sökordet vilket var vanligt förekommande förr i tiden eftersom det gjorde att en sida syntes bra i sökresultatet.

Idag är det dock nya tider och Google anser att spamma med sökordet är en black hat-strategi och gör du det i för stor utsträckning kommer de inte att visa upp din hemsida för det sökordet.

 

Rubrikstrukturen

Det är viktigt att du har en logisk rubrikstruktur på din sida. Google gillar ordning och reda och en tydlig och logisk rubrikstruktur skickar signaler till sökmotorn om att informationen på sidan är upplagt på ett vettigt sätt.

Det finns olika typer av rubriker, du har dels huvudrubriken (html-taggen för huvudrubriken är h1) och underrubriker (h2-h6) och rubrikerna ska ha en logisk uppbyggnad.

Detta innebär att en sida endast ska ha en huvudrubrik (h1) och att underrubrikerna ska användas korrekt.

Vi kan ta ett exempel på hur en logisk rubrikstruktur kan se ut.

Om du har en sida som handlar om bilmärket Volvo och sidan innehåller information om Volvos olika modeller så skulle rubrikstrukturen kunna se ut på följande sätt:

Exempel på rubrikstruktur

Denna typ av rubrikstruktur gör det enkelt både för Google och dina besökare att förstå innehållet.

 

Hur många ord behöver en text ha för att synas bra?

Svaret på den frågan är det beror på.

Om jag ska försöka ge en övergripande rekommendation så skulle det vara att mer text är bättre än mindre text.

Det är dock inte riktigt så enkelt som att mer text är bättre.

Textens innehåll måste hålla en hög nivå och ju mer text du skriver desto svårare blir det att hålla en hög nivå hela vägen.

En annan aspekt som påverkar hur många ord du behöver skriva för att synas bra är konkurrensen på sökordet.

Vad som är mycket respektive lite text beror på hur mycket text de andra sidorna har som Google visar upp för det sökord du vill synas på.

Om sidorna som Google visar upp på förstasidan i sökresultatet i snitt har 500 ord och du skriver 1 000 ord så har du mycket text i jämförelse. Om sidorna Google visar upp istället har 2 000 ord i genomsnitt och du skriver 1 000 ord så har din sida lite text i sammanhanget.

Att göra en konkurrensanalys på sökordet du vill synas på är med andra ord väldigt viktigt.

 

Vad ska texten innehålla för information för att synas bra på Google?

Svaret här är samma som för hur många ord en text behöver, det beror på.

Det finns ett begrepp som lyder sökintention eller search intent på engelska.

Begreppet sökintention syftar på vad de som använder sökordet är ute efter.

Om vi exempelvis söker på nyårsbuffé så visar Google upp följande sökresultat:

Sökintention - search intent

Sökintentionen (enligt Googles bedömning) är att de som googlar på nyårsbuffé är ute efter recept.

Om du då hade skrivit en text om hur man skapar den perfekta dukningen för nyårsbuffén hade Google antagligen inte visat upp din sida när någon söker på nyårsbuffé.

 

Sammanfattning

Innan du börjar skriva en text för ett visst sökord behöver du först kontrollera sökintentionen så du skriver rätt typ av text för sökordet.

Hur många ord en sida måste innehålla beror på konkurrensen, du vill inte att din hemsida är den som har minst innehåll, försök att ha minst lika mycket text som de konkurrerande sidorna.

Det som står i sidans titel är väldigt viktigt både för Google och för dina potentiella besökare. Se till att ha med sökordet eller sökfrasen du vill att Google ska visa upp sidan för i titeln. 

Du bör endast ha en huvudrubrik på varje sida och den ska ligga längst upp på sidan. Tänk på att ha med sökordet eller sökfrasen i sidans huvudrubrik.

Kontakt

Är det något du funderar på?

Skicka då ett mail eller kontakta mig via LinkedIn.

Skicka ett meddelande

4 + 15 =