Att synas på Google

För att synas på Google behöver du arbeta med innehållet på din hemsida.

 

Läs mer om vad du ska tänka på nedan.

Att synas på Google kräver kunskap inom SEO och webbcopy

 

Vad är det egentligen för skillnad på webbcopy och SEO?

Och är det någon skillnad på webbcopy och SEO?

Frågar du mig så skulle jag svara ja… och nej.

Låt mig förklara vad jag menar med att svaret är både ja och nej.

Ska du lyckas med att sökmotoroptimera en hemsida idag så krävs det webbcopy.

Du kommer inte att lyckas speciellt väl med ditt SEO-arbete om du inte samtidigt arbetar med innehållet (och då primärt text) på din hemsida vilket i sin tur kräver kunskaper inom webbcopy.

Att arbeta med SEO kräver med andra ord goda kunskaper inom webbcopy.

Webbcopy och sökmotoroptimering är idag sammanflätade och vill du att din hemsida ska synas när någon googlar måste du arbeta med båda delarna.

Man skulle förstås kunna hävda att man kan skriva webbcopy utan att kunna SEO men frågan är då vad värdet blir av texterna man skriver?

Har du inte koll på vad din text behöver innehålla för att Google ska visa upp din hemsida i sökresultatet lär du inte få många besök…

Nu är jag fullt medveten om att det finns företag som säger att de arbetar med SEO men inte med att skriva texter och att det finns företag som säger att de arbetar med webbcopy men inte med SEO.

Om jag vore som du skulle jag hålla mig borta från denna typ av företag då resultatet mest troligt inte kommer att bli speciellt bra.

Åtminstone inte lika bra som det hade blivit om du hade arbetat med ett företag som behärskar båda delarna.

 

Att synas på Google

Varför det är viktigt att kunna både SEO och webbcopy 

Varför är det då viktigt att förstå både SEO och webbcopy?

Anledning till att det är viktigt beror på vad det är som Google erbjuder sina användare.

Det Google erbjuder är i grund och botten en lista med hemsidor som innehåller information som de anser matchar det du är ute efter när du gör en sökning.

Googles popularitet, och deras överlevnad som företag, hänger på att det är enkelt att använda deras tjänst samt att deras sökmotor levererar ett bra sökresultat.

Om sökresultatet de visar upp inte matchar det du är ute efter kommer du förr eller senare att testa en annan sökmotor för att hitta det du är ute efter.

Detta innebär att Google vill (och måste) visa upp hemsidor som innehåller relevant information som matchar din sökintention.

Google lägger ner otroligt mycket tid, pengar och resurser på att hela tiden bli bättre på att förstå innehållet på en hemsida och huruvida innehållet ligger i linje med det du och jag är ute efter när vi googlar.

Deras överlevnad och intäkter hänger på att de kan göra detta bättre än sina konkurrenter.

 

Har inte webbcopy alltid varit viktigt för att synas online?

Bra texter har naturligtvis alltid varit viktigt.

Men om vi går tillbaka 10-15 år i tiden så var Google inte i närheten lika bra på att förstå innehållet på en hemsida som de är idag.

På den gamla goda tiden var det ganska enkelt att ”lura” sökmotorn genom att använda sig av olika strategier som idag klassas som ”black hat-tekniker”.

Det fanns också mindre förståelse för vad SEO var och det var färre företag som arbetade med att sökmotoroptimera sina hemsidor än vad det är idag.

Idag arbetar de flesta företag med att sökmotoroptimera sina hemsidor i någon mån och det räcker inte längre med att enbart arbeta med grundläggande SEO för att få sin hemsida att synas bra online.

Konkurrensen är helt enkelt för hård och Google kräver mer och bättre innehåll.

Sammanfattning

Nu har vi kommit till pudelns kärna för den här texten.

Att göra lite grundläggande SEO-optimering av din hemsida och se till att titlar och huvudrubriker innehåller sökordet räcker inte längre för att Google ska anse att din hemsida är värd att visas upp.

Google kräver mer än så och dina konkurrenter sökmotoroptimerar också sina hemsidor.

Så vad kan du då erbjuda på din hemsida för att slå dina konkurrenter och vinna Googles gunst?

Relevant information och innehåll, eller uttryckt på ett annat sätt, webbcopy.

När du skapar innehåll på din hemsida som är lätt att ta till sig och hjälper besökaren att få svar på sina frågor samt strukturerar texten på ett sätt som gör det lätt för Google att förstå texten har du kommit en bra bit på vägen.

Det finns naturligtvis fler saker än webbcopy som påverkar hur bra din hemsida syns men att försöka få en hemsida att ranka bra på Google utan bra och relevant innehåll är svårt.

Och med tanke på hur mycket resurser Google lägger ner på att bättre förstå och värdera innehållet på en hemsida så kommer det bara att bli svårare och svårare.

Så mitt tips till dig är detta:

Om du vill göra något för att förbättra din hemsidas synlighet online, börja med innehållet på din hemsida.

Kontakt

Är det något du funderar på?

Skicka då ett mail eller kontakta mig via LinkedIn.

Skicka ett meddelande

8 + 5 =