Vad är webbcopy?

Webbcopy använder du när du skriver texter som ska publiceras på webben. 

Vad är webbcopy?

Webbcopy är en utveckling av klassisk copywriting. När du skriver en text som ska publiceras på webben skriver du webbcopy.

Det kan vara texter som ska publiceras på en hemsida, på sociala medier, texter i en annons (exempelvis Google ads) med mera.

 

Vad är skillnaden mellan klassisk copy och webbcopy?

En skillnad är att när du skriver klassisk copy kan du lägga allt ditt fokus på målgruppen.

När du skriver webbcopy måste du även ha koll på vad Google vill se i en text.

Om sökmotorn inte förstår vad din text handlar om eller inte tycker att den är värd att visa upp i sökresultatet kommer ingen att hitta till din hemsida.

En annan skillnad är att de som läser texter på webben har olika förutsättningar.

Om du skriver en textannons som ska publiceras i en tidning så kommer alla som läser annonstexten att se samma sak då formatet är det samma oavsett vem som läser den.

Så är dock inte fallet med en annons (eller en text) som publiceras på webben.

De som läser en text på webben kan göra det via en stor datorskärm, en surfplatta eller en mobiltelefon.

Det innebär att upplevelsen av en text är annorlunda beroende på vilken typ av enhet man använder när man surfar online.

När du skriver webbcopy behöver du med andra ord se till att dina texter fungerar så bra som möjligt på både stora och små skärmar.

Webbcopy handlar med andra ord om att skriva både för målgruppen och för sökmotorn och att få texterna du skriver att vara läsbara både på datorn och på mobilen.

Webbcopy

Hur Google avgör vilka hemsidor som ska visas upp i sökresultatet

När Googles algoritmer bestämmer vilka hemsidor som ska visas upp för ett givet sökord eller sökfras baserar de sitt beslut på en mängd olika parametrar som ofta kallas för rankingfaktorer.

De tittar exempelvis på hur snabbt en hemsida laddar, tar det lång tid innan en besökare kan börja ta del av innehållet på hemsidan så är det negativt.

De tittar även på innehållet på hemsidan, finns det text, bild, video med mera. Om en sida enbart innehåller text så är det mindre bra om konkurrerande sidor innehåller både text, bild och video.

De tittar också på hur många inlänkar en hemsida har fått från andra hemsidor och tar med detta i sin bedömning.

De gör allt detta för att hitta de mest ”användbara” sidorna som innehåller den bästa informationen för det du söker efter.

Googles algoritmer bearbetar hundratals olika delar när de bedömer en hemsidas relevans för ett visst sökord. Vill du veta mer om hur Google bedömer hemsidor kan du besöka deras egen sida för mer information.

 

Varför webbcopy är en viktig rankingfaktor

Innehållet på din hemsida (och då framför allt text) är grunden till hur väl din sida kommer att synas.

Om din hemsida innehåller lite information, felaktig information eller håller en låg nivå kommer Google inte vara speciellt intresserad av att visa upp den.

Utan bra och vettigt innehåll har din hemsida inte rätt förutsättningar att synas bra online och då spelar det mindre roll om den laddar snabbt eller om den har många inlänkar.

Låt oss ta ett exempel.

Låt oss säga att vi har två hemsidor, den ena innehåller matnyttig information om ett visst ämne, sidan förklarar och går igenom det mesta du kan tänkas vilja veta om ämnet men sidan laddar tyvärr väldigt långsamt.

Den andra hemsidan laddar å andra sidan snabbt som vinden men innehåller väldigt lite information om ämnet och det som står där är mestadels kopierat från andra sidor på nätet.

Vilken av dessa två sidor kommer Google att vilja visa upp när du söker efter information om ämnet i fråga?

De kommer med all sannolikhet att vilja visa upp den sidan som innehåller den bästa informationen, inte den som laddar snabbast.

Det finns med andra ord rankingfaktorer som är väldigt viktiga och rankingfaktorer som är mindre viktiga.

Under kategorin ”väldigt viktiga” rankingfaktorer hittar vi innehållet på hemsidan. Det som faktiskt står på din hemsida måste innehålla bra information som matchar det man är ute efter när man söker på ett visst sökord eller sökfras.

Om din hemsida inte innehåller rätt typ av information som hjälper besökaren spelar andra faktorer mindre roll.

Din hemsidas möjlighet till att synas online börjar med andra ord med innehållet på din hemsida.

Kontakt

Är det något du funderar på?

Skicka då ett mail eller kontakta mig via LinkedIn.

Skicka ett meddelande

14 + 6 =