Läsbarhet

Att en text ska vara lätt att ta till sig är viktigt.
Läs mer om vad du ska tänka på gällande läsbarheten nedan.

Att skriva läsbara texter

En effektiv text innehåller luft och tomma utrymmen

Att läsa en text kräver en viss mental ansträngning och vissa texter kräver mer ansträngning än andra.

Vill du att besökarna till din hemsida ska läsa det som står på hemsidan bör du göra det så lätt som möjligt för dem att ta till sig texterna.

En viktig del i att göra dina texter lätta att läsa är att se till att de innehåller ”luft” och tomma utrymmen.

Jan Tschichold, en tysk typograf och författare, hade följande att säga om tomma utrymmen:

White space is to be regarded as an active element, not a passive background.

Inom japansk konst finns det ett begrepp som kallas för Ma.

Ma beskriver det negativa utrymmet i en tavla eller en målning.

Enligt Ma är det tomma utrymmet i ett konstverk lika viktigt som det som faktiskt syns i målningen eller tavlan.

På samma sätt är det med texter.

En text utan tomma utrymmen är snudd på oläsbar.
Speciellt när det gäller en längre text.

Det tomma utrymmet är med andra ord viktigt när du arbetar med webbcopy.

 

White space is your friend

White space is your friend är ett uttryck som beskriver behovet av tomma utrymmen i en text.

Varför är då tomma utrymmen viktiga i en text, räcker det inte med att innehållet är bra?

Nej, tyvärr inte.

En text utan mellanrum eller tomt utrymme är svår att läsa.

Läsbarheten tar med andra ord stryk.

 

Exempel på vad tomma utrymmen i en text gör för läsbarheten

Nedan ser du ett exempel på en text med väldigt lite tomt utrymme:

Text med dålig läsbarhet

 

Redan innan du har börjat läsa texten känner du nog precis som jag att det inte kommer att bli speciellt kul att ta sig igenom texten.

Om vi istället tar texten ovan och ger den mer tomt utrymme (samt putsar lite på strukturen och lägger till ett par rubriker och en punktlista) så ser det ut så här:

 

text med hög läsbarhet

 

Nu när texten fått mer tomt utrymme så upplevs den inte längre lika svår att ta till sig och det psykologiska motståndet till att läsa texten minskar.

Det är med andra ord inte bara inom japansk konst som Ma (det negativa utrymmet) är viktigt.

Det är minst lika viktigt när du ska skriva en text som du vill ska vara så lätt att läsa som möjligt.

Tomma utrymmen och luft i en text är viktigt men det finns fler saker att tänka på när du vill att din text ska ha en bra läsbarhet.

 

3 tips på hur du kan öka läsbarheten i en text

Här är ett tre tips på hur du kan göra dina texter mer läsbara.

Skriv korta och koncisa meningar

Korta meningar är lättare att läsa än långa meningar.

Gillar du att läsa långa meningar där det känns som att de pågår i all evighet?

Troligtvis inte, att läsa en riktigt lång mening kräver en hel del av korttidsminnet, det är också lätt att tappa tråden i en lång mening.

Har det hänt dig att du har läst en mening och när du läst klart insett att du inte har förstått vad det stod i meningen?

Många gånger beror det på att meningen är för lång och innehåller för mycket information för att man ska kunna ta till sig det i ett svep.

Det är sällan du läser en kort mening och inte förstår vad det står i meningen.

För att hålla dina meningar korta finns det ett par saker att tänka på:

  • Ta bort onödiga ord som inte tillför texten någonting.
  •  Om du har svårt att ta bort ord i en mening utan att innehållet påverkas negativt kan du försöka dela upp meningen i två kortare meningar istället.

Ombyte förnöjer

Låt inte alla meningar och stycken ha samma längd, det uppfattas som tråkigt och statiskt, försök i stället att variera längden på dina meningar och stycken.

Använd ord som folk förstår

Att skriva webbcopy handlar inte om att du ska visa upp dig på styva linan.
Använd därför enkla ord istället för svåra ord när det är möjligt.

Du tjänar inget på att använda svåra ord, det enda du uppnår med det är att vissa läsare inte förstår vad du menar och det är inte effektiv copy.

Varför det är viktigt med läsbarheten

Vill du ha besökare till din hemsida?

Antagligen.

Vill du att besökarna ska göra något när de besöker din hemsida?

Kanske köpa en produkt ifall du har en webbshop eller kanske kontakta dig ifall du säljer en tjänst?

Troligtvis.

Ju fler av de som besöker din hemsida som läser det du skrivit desto större chans är det att de gör det du vill att de ska göra.

Det är orsaken till att läsbarheten är viktig när du skriver texter.

Du bör alltid sikta på att få så många som möjligt att läsa det du skrivit på din hemsida.

För att uppnå detta behöver du öka läsbarheten och det gör du bland annat genom att använda dig av tomma utrymmen och mellanrum i dina texter.

Kontakt

Är det något du funderar på?

Skicka då ett mail eller kontakta mig via LinkedIn.

Skicka ett meddelande

10 + 9 =