Det finns många orsaker till varför en kund inte köper din produkt
Nedan följer fem huvudorsaker till varför en kund inte köper det du säljer i din webbshop:
1. De har inget behov av din produkt
Jag behöver inte det du säljer
2. De känner ingen brådska med att köpa din produkt
Jag kan alltid köpa det senare
3. De känner inget begär efter din produkt
Jag känner inte att jag MÅSTE ha en sån oavsett vad
4. De har inte råd att köpa din produkt
Den kostar mer än vad de har råd med eller de upplever inte att värdet av det du säljer motsvarar priset
5. De litar inte på det du säger
Det låter för bra för att vara sant eller så tycker de att något annat är konstigt
Vilka av dessa punkter kan du då påverka med webbcopy?
1. De har inget behov av din produkt
Copywriting handlar som bekant inte om att skapa ett behov och har kunden inte ett behov av det du säljer är det inte mycket du kan göra åt det.
2. De känner ingen brådska med att köpa din produkt
Copywriting handlar bland annat om att få kunden att ta ett köpbeslut precis just nu. Om de som läser din copy känner att de kan bestämma sig en annan dag är det något du bör åtgärda då det ligger inom det du kan påverka.
Du kan ha något slags begränsat erbjudande som gör att de måste ta köpbeslutet nu, det kan vara tidsbegränsat, endast finnas ett visst antal eller en bonus som bara gäller under en viss period.
3. De känner inget begär efter din produkt
Med rätt typ av copy kan du få dina kunder att känna att de inte bara behöver det du säljer utan att de verkligen vill ha det du säljer, att de känner ett begär efter det du erbjuder.
4. De har inte råd att köpa din produkt
Om dina kunder inte har pengar nog för att köpa din produkt är det inte mycket du kan göra åt det mer än att konstatera att du vänder dig till fel målgrupp.
Om det dock är så att målgruppen har råd med det du säljer men inte upplever att värdet motsvarar priset kan du använda dig av webbcopy för att förklara varför det du säljer är värt sitt pris.
5. De litar inte på det du säger
Om du kommer med påståenden i din copy (speciellt om det är påståenden som låter för bra för att vara sanna) behöver du bevisa att det du säger är sant.
Detta kan du göra genom att exempelvis hänvisa till forskning eller genom att använda testimonials skriva av kunder som handlat tidigare.
Allt beror inte på copy
När du säljer produkter online är det inte säkert att det är dina texter som gör att besökarna inte konverterar till betalande kunder.
Det kanske istället är något på din sida som gör kunderna skeptiska.
Du kanske har en (för dem) okänd betallösning, sidan kanske ser “billig” och hemmagjord ut och liknande. Om så är fallet har du andra problem än din copy och du behöver först och främst åtgärda dessa problem.
Intressant inlägg.
En fråga.
Hur gör man för att få kunderna intresserade av att köpa mina produkter (punkt 3)?
Hej Johan, tack för din kommentar!
Det är svårt att säga i detalj hur du ska skriva.
Det beror nämligen på många olika faktorer, exempelvis vilken typ av produkter du säljer, prisbild, målgrupp med mera.
Generellt sett ska du fokusera på kundens problem och hur din produkt löser detta problem. Du ska alltså fokusera din text på fördelarna med din produkt snarare än produktegenskaperna.
Beskriv vilket ”problem” din produkt löser, hur den löser det samt varför detta är en bra lösning för kunden.